Spółka Łódzkie Inwestycje ogłosiła właśnie jeden z przetargów na duże inwestycje dla komunikacji miejskiej. Zgodnie z deklaracjami chodzi o trasę tramwajową w Nowym Centrum Łodzi. Potencjalni wykonawcy mogą zgłaszać się do połowy października.
Miasto ma dofinansowanie na większość inwestycji dla komunikacji miejskiej, o których była mowa w czasie Wielkich Konsultacji Tramwajowych z 2023 roku. Teraz czas na pierwsze przetargi. Zgodnie z zapowiedziami ogłoszono postępowanie na odcinek pomiędzy ulicami Tramwajową a Kopcińskiego przez Nowowęglową, Wierzbową i Rodziny Grohmanów.
Tramwaje w Łodzi. Na początek wyburzenia w Nowym Centrum Łodzi W przypadku tej inwestycji prace budowlane rozpoczną się od wyburzeń. Żeby powstał pierwszy odcinek nowego torowiska, czyli ten pomiędzy ulicami Tramwajową i Wierzbową, trzeba najpierw wyburzyć kolidujące budynki. Konkretnie chodzi o dwa budynki należące do MPK Łódź – biurowy przy skrzyżowaniu z ul. Węglową oraz hala w głębi terenu, gdzie aktualnie mieści się Zakład Techniki.
Drugim miejscem, gdzie prowadzone będą niezbędne rozbiórki, będzie wiadukt tramwajowy nad ulicami Rodziny Grohmanów i Tuwima. Tutaj prace podzielono na sześć etapów, które będą wymagały częściowego zajęcia jednego z pasów na jezdniach ul. Kopcińskiego.
Pół kilometra nowej trasy tramwajowej równoległej do NarutowiczaCo wiemy o samej inwestycji? Tak de facto to cztery mniejsze odcinki, z których dość skomplikowanym wydają się być prace w obrębie wiaduktów na ul. Kopcińskiego. To w sumie ponad pół kilometra nowej trasy tramwajowej. Biorąc pod uwagę zastosowany układ torowy będzie to alternatywny odcinek do równoległej ul. Narutowicza, łączący dworzec Łódź Fabryczna ze wspomnianą ulicą Kopcińskiego.
Odcinek ul. Węglowa (Tramwajowa – Wierzbowa) będzie wyglądał bardzo podobnie do tego po zachodniej stronie. Na całej długości wyznaczono miejsca parkingowe, w tym dwa osób z niepełnosprawnościami. Natomiast po północnej stronie tego fragmentu ul. Wierzbowej zaaranżowano zieleńce z drzewami i ławkami do siedzenia. Do stojaków będzie można przypiąć rowery.
Materiały Łódzkich Inwestycji | Odcinki tras tramwajowe objęte inwestycją w Nowym Centrum Łodzi
Odcinek ul. Wierzbowej (Węglowa – Rodziny Grohmanów), poza budową nowego fragmentu torowiska, zyska nową nawierzchnię jezdni, chodniki oraz nasadzenia zieleni. Znajdzie się też tutaj nowa para przystanków – o długości 65 metrów, każdy z dwoma wiatami, ławkami i wyświetlaczami Systemu Informacji Pasażerskiej (SIP).
Odcinek al. Rodziny Grohmanów (Wierzbowa – Kopcińskiego) został zaprojektowany po północnej stronie ulicy, w pasie wyznaczonym jako rezerwa terenowa pod przyszłe torowisko. Na tym fragmencie nie przewidziano przystanków.
Ostatnia część opisywanej dzisiaj inwestycji to sam przystanek tramwajowy przy ul. Kopcińskiego. Wiadomo, że ten będzie zlokalizowany w tym samym miejscu, co dotychczas. Różnica będzie jednak taka, że nowe perony znajdą się na poziomie al. Rodziny Grohmanów a nie na wiadukcie. Każdy będzie miał nieco ponad 30 metrów długości, jedną wiatę, ławkę oraz wyświetlacz SIP.
Cena i doświadczenie kierownika robót - warunki dla wykonawcy Wykonawcy zainteresowani tym kontraktem inwestycyjnym mogą składać swoje oferty do 13 października do godz. 11:30. Decydującym kryterium będą: cena (60 proc.) oraz zaproponowany okres gwarancji (40 proc.). Przy tym ostatnim zastosowano ciekawy podział, bowiem punktowane będą okresy wynoszące 66, 72, 78 i 84 miesiące.
Wykonawca będzie musiał wykonać inwestycję w konkretnym terminie, który określono na 31 sierpnia 2027 roku. Biorąc pod uwagę wskazane w postępowaniu terminy, podpisania umowy można spodziewać się raczej już w 2026 roku. Spółka Łódzkie Inwestycje chciałaby wystartować z tą inwestycją wiosną przyszłego roku.